Aangezien Star Citizen nog in Alpha fase verkeerd, is de optimalisatie van het spel nog niet helemaal op orde. Het spel belast daardoor de CPU veel meer dan de GPU. Hierdoor is het belangrijk om, hoe tegenstrijdig dit ook mag lijken, het spel op hoge instellingen te draaien. Hierdoor verplaats je een stuk van de belasting van de CPU naar de GPU. Als je in het spel zit, is het vrij normaal om heel wisselende fps aantallen te zien, het verschil tussen vliegen in open ruimte en vliegen in de atmosfeer van een planeet kan echt wel 200% of meer zijn. Met mijn systeem (zie de “Over mij” pagina) haal ik in de open ruimte ongeveer 60 – 90 fps en in de atmosfeer van een planeet zakt dit regelmatig in tot 30 – 40 fps.
Minimale systeemeisen
De minimale systeemeisen zoals ze op de officiële site terug te vinden zijn geven aan dat het spel te spelen zou moeten zijn op;
Minimaal Windows 8.1 (Mac ondersteuning is er niet!)
Quad Core CPU
DirectX 11 grafische kaart met minimaal 3GB grafisch geheugen
16GB RAM geheugen
80GB vrije ruimte op je vaste schijf
Aanbevolen systeemeisen
Windows 10 (Het spel doet het ook prima op Windows 11)
Quad Core CPU
DirectX 11 grafische kaart met minimaal 4GB grafisch geheugen
16GB+ RAM geheugen (32GB is echt aan te raden)
80GB vrije ruimte op een SSD
Console ondersteuning
Op dit moment is Star Citizen dus alleen beschikbaar voor de Windows PC, voor de Mac is er geen ondersteuning en het is niet bekend of die er gaat komen. Ook is er geen ondersteuning voor het spelen op een console, en daarvan wordt er gezegd dat dat er ook niet gaat komen. Maar wellicht geldt hier, zeg nooit nooit.